"Casper zit op zijn plek"

Ervaring met het VMBO van:

Familie Theunissen, Goirle
Vader Marcel: eigen adviesbureau
Moeder Marianne: ambtelijk secretaris
Zoon Pim 14 jaar: HAVO, 2e klas
Zoon Casper 12 jaar: VMBO, 1e klas

Casper zit op zijn plek nu
Casper is dit schooljaar begonnen op het VMBO de Rooi Pannen in Tilburg. Zijn basisschool adviseerde de gemengde leerweg van het VMBO, maar op de Rooi Pannen wordt de definitieve leerweg pas aan het eind van het tweede leerjaar bepaald. Caspers ouders hebben een vooroordeel moeten overwinnen, maar zijn nu positief over zowel de school als het schooltype.

Bij de introductie op de Rooi Pannen vonden Marcel en Marianne het een sterk punt dat de leerlingen direct vanaf het eerste leerjaar al kennismaken met de praktijk. Zo worden ze goed voorbereid op de sectorkeuze die ze uiteindelijk moeten maken. Ander positief punt: de doorgaande leerlijnen naar het middelbaar beroepsonderwijs, want de Rooi Pannen is ook een school voor mbo. Kwam het VMBO-advies voor hen onverwacht? Marianne: “Het was ons wel duidelijk dat Casper geen ‘leerkind’ is maar dat hij andere kwaliteiten heeft. Maar toch kijk je er even van op als dat VMBO-advies komt.” Marcel vult aan: “Wij hebben allebei een universitaire opleiding gehad en dan ga je er bijna automatisch van uit dat je kinderen ook wel HAVO of VWO aankunnen. Bij Pim zit dat er ook wel in, bij hem zie je alleen dat hij gewoon moet werken, dat je hem daarin af en toe flink moet pushen. Maar bij Casper was wel duidelijk dat pushen niet zoveel zin had, dat we hem meer zouden moeten stimuleren bij en ondersteunen in wat bij hem past en wat hij leuk vindt.”

Vooroordeel
Marianne: “Ik had veel last van een vooroordeel over het VMBO. Je maakt je zorgen over de omgeving waarin je kind terecht komt. Casper is beïnvloedbaar en nog heel jong. Maar toen ik op de school geweest was, was ik positief. Ik had het gevoel dat dit de perfecte school voor hem was: veel structuur, duidelijke grenzen. Ook streng en met veel regels, maar dat klopt gewoon voor deze groep kinderen.” Wat Marcel en Marianne ook positief vinden, is het leerplein op de Rooi Pannen. Daar kunnen de leerlingen zelfstandig werken maar onder toezicht en met de mogelijkheid om vragen te stellen. Marianne vervolgt: “Als ik kijk naar de boeken, dan klopt dat ook: de leerstof wordt vanuit een heel praktische insteek aangeboden, in kleine stapjes en met veel herhaling. Dat past bij Casper. Zeg je tegen hem ‘Lees eens een boek’, dan doet hij dat niet, dat vindt hij moeilijk. Maar een gebruiksaanwijzing pakt hij weer wel.”

Clubsandwiches
Een gebruiksaanwijzing? Zomaar, of pakt hij die omdat hij echt iets wil maken of in elkaar wil zetten? Dat laatste, zo blijkt. Althans in de keuken, want dat vindt hij leuk en heeft z’n interesse. Casper bakt een appeltaart volgens het recept, in de zomervakantie was Casper degene die kookte. Of hij smeert broodjes die er uiteindelijk als heuse clubsandwiches uitzien en in menig lunchcafé niet zouden misstaan. “Dat doet hij uit zichzelf”, vertelt Marcel. “En daar kun je hem z’n gang mee laten gaan. Casper ziet het werk. Ook met het bouwen van het kippenhok onlangs. Casper helpt en blijft helpen tot het af is.” Casper zit echt op zijn plek nu, volgens zijn ouders. Hij heeft altijd wat school en leren betreft, op z’n tenen moeten lopen en nu zit hij tussen kinderen die op dit gebied hetzelfde zijn als hij. “Voor zover je dat zo kunt stellen”, voegt Marianne daaraan toe.

Toekomst
Over Caspers nabije toekomst hebben zijn ouders nog geen idee. Die kan nog alle kanten op. Marianne: “Dat is van zoveel dingen afhankelijk, bijvoorbeeld de vrienden met wie hij om zal gaan. Maar als je het me nu zou vragen, dan zou het Horeca worden.”

Lees ook de volgende ervaring: "Een kind kan altijd groeien".

star_red star_red